Lösnäsan är symbolen för vår metodik, ett engagerade spel med identiteter. |
Ditt varumärke är inte din logotyp eller din grafiska profil; de är endast bärare av ditt varumärke. Ditt varumärke är dina kunders uppfattning om dig, ditt företag och dess produkter. Allt du tillverkar och säljer - liksom allt du säger och gör - förstärker, försvagar eller förändrar kundens uppfattning om dig och påverkar ditt varumärke.
Att ha kunskap om sitt varumärke är att ha kunskap om sig själv.
Det är att veta var man är i dag och vad man står för
i kundens medvetande. Det är hårda fakta, det är verkligheten.
Hur väl stämmer denna verklighet överens med ledningens vision
om framtiden?
HÄR KOMMER VI IN
Eventuellt AB gör med Olai Lindgren Reklambyrå en varumärkesanalys
med metoden Brand Boomerang. Det ger dig möjlighet att överblicka
din position och se var ditt företags styrkor och tillgångar
ligger. Du finner vägar till förbättring samt argument gentemot
marknadens olika kundgrupper.
MEN
Denna kunskap får inte stanna enbart hos ledningen. Det är viktigt
i en lärande organisation att alla känner till och arbetar i varumärkets
anda, eftersom allt som kommuniceras från företaget, allt från
vresiga svar på telefonen till ett fast handslag av försäljningschefen,
påverkar min bild av dig. Med upplevelsebaserad inlärning som
ett viktigt verktyg i vår verktygslåda får organisationen
en gemensam bild av företaget och dess vision. Alla omfattas av samma
"själ" och drar åt samma håll.
Ett starkt varumärke
ger dig en unik plats i kundens medvetande,
rationaliserar kundens köpprocess,
stärker kundens lojalitet,
lägger grunden för långsiktig kommunikation,
skapar en starkare position på marknaden
vilket leder till bättre marginaler och högre vinst.